Ikonka WCAG Ikonka WCAG
Zamknij menu

AktualnościCyfrowy bliźniak mo...

Cyfrowy bliźniak molo i mariny. Wizytówka Sopotu pod wirtualnym nadzorem

Sopockie molo i marina zyskały wirtualnego bliźniaka. Dzięki nowoczesnej technologii powstała cyfrowa kopia tego miejsca. Wszystko po to, aby jeszcze lepiej dbać o stan techniczny mola i zarządzać mariną. Dzięki cyfrowemu odwzorowaniu infrastruktury będzie można monitorować każdy szczegół konstrukcji, przewidywać ewentualne problemy i planować konserwację. To nie tylko innowacja, ale przede wszystkim troska o nasze dziedzictwo. \

Czy przyszłość zabytków może być cyfrowa? W Sopocie już jest!

Przenieśliśmy historyczny obiekt, jakim jest molo, do świata wirtualnego i stworzyliśmy cyfrowego bliźniaka tego obiektu – mówi Magdalena Cieślik, wiceprezydentka Sopotu. – Ten projekt to inwestycja w przyszłość. Zebraliśmy wszystkie „papierowe” dane dotyczące molo oraz mariny i przenieśliśmy je do środowiska cyfrowego, po to, aby jeszcze lepiej opiekować się naszym stuletnim zabytkiem, łatwiej nim zarządzać i utrzymywać w jak najlepszym stanie. Jesteśmy pierwszym samorządem, który tego dokonał.

Cyfrowy bliźniak łączy informacje dotyczące molo i mariny – archiwalne i bieżące, ale też prognozy przyszłych zdarzeń. Wykorzystuje dokumentację techniczną, modele 3D (BIM – Building Information Modeling, czyli cyfrowe odwzorowanie informacji o obiekcie budowlanym) oraz narzędzia do monitorowania, analizy i optymalizacji funkcjonowania tych obiektów. Wirtualny bliźniak pomaga w obserwacji stanu technicznego molo i mariny, zapobieganiu awarii oraz planowaniu konserwacji. To narzędzie umożliwiające jeszcze lepsze zarządzanie mariną – wszystkie informacje są dostępne online.

Świat cyfrowy jest integralną częścią naszej codzienności, a samorządy coraz śmielej wykorzystują jego potencjał do optymalizacji pracy – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu. – Smart urząd to nie tylko udogodnienia dla mieszkańców, ale też wykorzystanie nowych technologii w zarządzaniu miastem. Jako jeden z pierwszych samorządów w Polsce od kilku lat dysponujemy “mapą drzew”, czyli wirtualnym systemem zarządzania zielenią miejską. Teraz zrobiliśmy kolejny krok w technologię przyszłości i stworzyliśmy cyfrowego bliźniaka molo i mariny. Wszystko po to, aby cieszyć się tym wyjątkowym miejscem przez kolejne stulecia.

Cyfrowy bliźniak molo i mariny w liczbach

  • Odwzorowanie molo i mariny metodą fotogrametryczną z użyciem drona oraz skaningiem laserowym (LiDAR), obejmujące 864 stanowiska skanera i trwające 7 dni, pozwoliło uzyskać chmurę punktów o rozmiarze 200 GB i dokładności 2 mm.
  • Model BIM molo i mariny składa się z 16 000 obiektów.
  • Do cyfrowego bliźniaka została przeniesiona zeskanowana papierowa dokumentacja techniczna w liczbie 9 500 stron.

Mamy (cyfrowe) oko na molo i marinę

Cyfrowy bliźniak to przykład tego, jak nowoczesne technologie mogą wspierać ochronę zabytków i rozwój turystyki.

Cyfrowy bliźniak jest bardzo przydatnym narzędziem w naszej pracy – mówi Grażyna Dobrzyńska, szefowa Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, który zarządza molem i mariną. – Dzięki niemu możemy dokładnie monitorować stan techniczny molo, analizować jego strukturę, oznaczać uszkodzenia czy ślady eksploatacji. Cyfrowy bliźniak pozwala na obejrzenie tego obiektu z każdej strony oraz na wirtualne „rozłożenie” konstrukcji i wyposażenia na pojedyncze elementy, a następnie zmierzenie ich długości i powierzchni. Dzięki temu możemy łatwo i precyzyjnie określić miejsca przeznaczone do remontu lub modernizacji. Pozwala to oszacować częstotliwość napraw oraz ich koszt, bez konieczności sięgania do papierowego archiwum. Wszystko zebrane jest w jednym miejscu i łatwo dostępne.

Szybka reakcja i minimalizacja kosztów napraw jest kluczowa dla zachowania sopockiego zabytku dla przyszłych pokoleń. Na tym jednak nie koniec korzyści.

Cyfrowy bliźniak ułatwia też sprawne zarządzanie mariną – dodaje Magdalena Cieślik, wiceprezydentka Sopotu. – Nasz model uzbrojony jest w moduł do kontroli ruchu w marinie. Dzięki temu możemy monitorować dostępność miejsc, optymalizować ruch jednostek oraz zapewnić jeszcze większy komfort i bezpieczeństwo żeglarzom.

To dopiero początek. Planowane jest też m.in. stworzenie interaktywnych aplikacji dla turystów, prezentujących historię tego miejsca i oferujących wirtualne spacery.

Jak powstawał cyfrowy bliźniak molo i mariny?

Prace nad stworzeniem cyfrowego bliźniaka molo i mariny trwały 6 miesięcy. Wykonała je firma On The Go Sp. z o.o. przy współudziale firm Replicx Sp. z o.o. i Metior 3D.

Platforma „Cyfrowy Bliźniak Mariny i Molo Sopot” daje następujące korzyści:

  • cyfrowa i trójwymiarowa reprezentacja infrastruktury molo i mariny;
  • cyfrowa reprezentacja aktualnych i historycznych zasobów infrastruktury molo i mariny;
  • centralizacja danych oraz dostęp online do uporządkowanej, skodyfikowanej dokumentacji i informacji technicznych infrastruktury molo i mariny;
  • przejrzysty wgląd w chronologię wydarzeń związanych z utrzymaniem i zarządzaniem infrastrukturą molo i mariny.

Pozostałe wpisy

Zobacz także